Jonsson och Sveamotorn.

Av Kent Olsson.

(artikeln uppdaterad 2005.)

År 1904 grundades Alfred Jonssons Motorfabrik i Lidköping av Alfred Jonsson . Han var född 1865 och dog 1946. Från början tillverkade man tvåtakts tändkulemotorer från 3 till 20 hk. De fanns att få både i stationärt utförande eller till båt. Mesta avsättningen hade man till fiskare och skutskeppare på Vänern och till bönder runt Lidköping.

I reklamen för motorerna framhölls att man hade fått Hederspris och silvermedalj i Skara 1905 och Falköping 1910.

En 6 hk Jonsson båtmotor som gått i en fiskebåt på Lurö finns bevarad i kördugligt skick på Säffle Marinmotormuseum. En 20 hkr. Jonssonmotor som suttit i Vänerjakten "FRIDA" samt en 3hkr stationär som dragit vinschen ombord på Frida finns på Säffle Marinmotormuseum. En 6 hk stationär med veksmörjning, som tjänstgjort vid en torvströfabrik i Eskilsäter finns på Säffle Marinmotormuseum. En Sveamotor finns hos Sjötorps motorsamling.

År 1914 började man att tillverka sågblad och bågfilblad. De salufördes under namnet "Solo". Alfred Jonsson tillverkade redan år 1902 en bil, denna var försedd med en tändkulemotor och nätt och jämt körbar. 1921 tillverkade man ytterligare en bil. Denna var välbyggd och fungerade mycket bra. Nästan alla delar tillverkade man själva. Den hade en 4-cyl. motor på drygt 2 liters Cyl. volym. Den var i bruk fram till 1933 då den krockade med en ko. År1964 återfanns bilen och reparerades. Den lär nu finnas i renoverat skick i Lidköpingstrakten.

Man tillverkade även en 2-takts bensinmotor på 2,5hk vid 1000v/m. Den hade kylvattenpump av kugghjulstyp,och såldes under namnet " KULO". Den hade ett egenartat utseende med ett stort runt vevhus (förmodligen innehållande två svänghjul, ett på var sida om vevstaken), samt en kraftigt tilltagen startbock i bakkant på motorn.

På motorerna gjorde man inga större förändringar och dom kom med tiden att bli omoderna och tillverkningen upphörde på 1940-talet.

Firman köptes år 1967 av Andersson & Sundblad som fortsatte tillverkningen av sågblad. 1981 lade man ner tillverkningen och maskinparken såldes delvis till Tailand och en del till skrot. Bandsågblad- tillverkningen överflyttades till Andersson & Sundblad.

Tillbaka ?