Bogsertrossen

Utgåva 8 Dec. 1997

Informationsblad från "Föreningen för bevarandet av Bogserbåten Rolf Seffle"

Vinteride.

När jag skriver detta (i början av December) ligger Rolf säkert förtöjd vid bryggan och övertäckt inför vintern. Det har varit kallt ett tag och isen börjar lägga sig på Harefjorden. November avslutades med ca 1dm snö. .

Sommaren -97

Dags att sammanfatta sommaren som har gått. Som jag skrev i förra utgåvan började vi med några turer för våra sponsorer.

Den 14:e juni låg vi i Säffle och visade Rolf på "Båtlivets dag" som arrangerades av Säffle Motorbåtssällskap. Där hade vi sällskap av bl.a. den nya livräddningsbåten på Vänern "Viktoria". Vi hade många besökare ombord och fick även en del nya stödmedlemmar.

I början av juni var vi till Liljedal och Borgvik. En resa som sponsrades av "Stora". Det var hembyggds-föreningarna på respektive plats som ville att vi skulle komma och visa Rolf. Borgvik var ju Rolfs första hemmahamn och fram till år 1950 så var Rolf i verksamhet mest på den sidan av Värmlandsnäs. Den resan beskrivs på annan plats i denna utgåva.

Vänern Västs förbundstävling fick inställdes på grund av för få anmälningar så nästa uppdrag blev "Vikingaveckan" som anordnas av Säffle och Arvika. Det har blivit tradition att vi ska medverka, och det är alltid lika trevligt.

I år medverkade vikingaskeppen "Tor Viking" från Arvika och "Starkodder" från "Sällskapet Vikingatida Skepp" i Göteborg. Starkodder är ett s.k. Ledungsskepp byggt under vintern 1995-1996 och är en tolkning av ett fynd gjort i Fotevik. Längden på skeppet är tio meter.

Veckan inleddes på Måndag morgon med att besättningarna bjöds på frukost på Duse- restaurangen. Sedan fortsatte skeppen mot Säffle och vid Kroksta mönstrade Halvar Hövding på ett av skeppen. Ombordstigningen gick bra även denna gång så Hövdingen slapp att bada. Framkomna till Säffle lade skeppen till vid Stenmagasinet där de förevisades för allt folk som hade samlats. På landremsan mellan kanalen och strömmen var det klätt med tält i vikingastil. Där fanns öltält (mjödtält) och massor av stånd där det såldes vikingarelaterade saker och även annat. "Vikingaolympiaden" har ju blivit tradition och där brukar Rolf ha ett lag med, så och denna gång. Där var grenar som potatiskastning över kanalen samt roddtävling, grenar som Lag "Rolf" lyckades vinna. Rolfs lag kämpade väl och hamnade i final. Där avgjordes tävlingen medelst dragkamp och Rolfs lag fick se sej slagna, men en andraplats blev det.

Onsdag var det dags för avgång mot Arvika. På vägen gjordes strandhugg i Nysäter och Högsäter samt övernattning i Stömne. Nästa dag fortsatte färden, nu med Bergsviken i Glava som nästa delmål. Vackert väder och mycket folk. På eftermiddagen fortsatte vi mot Arvika dit vi anlände på kvällen. Mycket folk även här. Vi blev som vanligt väl mottagna i Arvika med festligheter i dagarna tre…

Lördag förmiddag kl 11 avgick vi mot Säffle. Vi hade fått i uppdrag av Klässbols båtklubb att bogsera två betongbyggor från Arvika ned till Stavnäs på hemvägen. Bryggorna låg vid Sund och eftersom vattenståndet hade sjunkit sen bryggorna lades dit hade de hamnat halvvägs på land. Men efter några försök kunde vi få dem flotta och sedan bar det iväg med ca. 4 knop.

När vi kom till Stavnäs brygga blev vi trakterade med kaffe och smörgås m.m. Mätta och belåtna fortsatte vi mot Säffle men när vi närmade oss Nysäter kom vi på att bron hade stängt för dagen (det var ju lördag), men med ett par telefonsamtal löste det sig. En vänlig person från Nysäters borgarbrandkår åkte ner och öppnade för oss. Tack för det!

Rolf har även varit med i TV under hösten. Det var TV-programmet "På spåret" som hade Säffle som ett av resmålen. Några av frågorna var om tändkulemotorer och "Sefflemotorn" och där kom Rolfs motor in i bilden samt några bilder av Rolf på Byälven framför f.d. Seffle Motorverkstad.

Under sommaren har vi kört några kvällsturer med olika företag ut till Floghall där gästerna har fått grilla och njutit av det varma badvattnet.

Vid Nysätersmârten var vi med som vanligt och hade en hel del besökare ombord.

Även vid Säffle-Mârten var vi med och låg vi vid Tullnäbban och visade Rolf som vanligt. Lotterna vi hade gick åt som smör, mycket beroende på de fina vinster vi hade fått från olika företag i Säffle Vi gjorde även några turer upp till Harefjorden så att våra stödmedlemmar fick tillfälle att åka med.

Nästa sommar planerar vi att köra någon tur enbart för stödmedlemmar. Datum när detta sker återkommer vi till i nästa Bogsertrossen.

Borgviksresan

Av Rustan Werling

Resan med Rolf till Liljedal Grums och Borgvik i början av juni.

Vi startade från Säffle via Millesviks skärgård till Aspholmen där vi övernattade och hade en trevlig kväll.

Vi fortsatte sedan utefter Värmlandsnäs 25-30 nm. till Liljedal.

Vid bryggan fanns plats reserverad och när festligheterna i land avklarats så ställde vi upp och körde flera turer med däcket fullt av folk.

Från hembyggdsföreningen ställde guider upp och berättade om öar Bäverhyddor m.m.

Vi rekommenderar ett besök i Glasbruksmuseet och en promenad i det gamla brukssamhället.

Vi fortsatte sedan till Grums. Vi var lite spända på om vi skulle komma under bron in i Slottsbrosundet. Dock inga problem vi hade en halv meter tillgodo. En viss hjälp hade vi även av det låga vattenståndet.

Grums är ingen höjdare för gästande båtar. Någon gästhamn har de inte varken för större eller mindre båtar. Med Rolf fick vi lägga till vid en halvt raserad kaj bestående av stock och sten. Området i land kalt och öde. Det är långt till affärer och troligtvis skvalpig plats vid vissa vindar. Några tappra entusiaster hittade oss och hjälpte oss fördriva dagen. Vi övernattade inte utan fortsatte till Borgvik.

Vilken kontrast, ny brygga, mottagningskommitté, reserverad plats, kaffe med dopp serverades i hamnkafeét. På morgonen fick vi tidning levererad till båten. Vi bjöds på middag på restaurangen vid hyttruinen.

På Borgviks museum hade intresserade damer hittat Rolfs köpekontrakt när den levererades från Torskog år 1906. Märkligt nog för ungefär samma summa som när vi köpte den för , nästan 90 år senare. Det var full fart iland, mängder av folk, musik uppträdande mm. Hembygdsföreningen gjorde ett jättearbete. Mycket imponerande.

Vi ställde upp och körde några uppskattade turer med båten full av folk.

En rekommendation, åk till Borgvik när det bjuds på aktiviteter. Ni som kommer båtburna hittar en fin gästhamn, , underbar miljö, restaurang, kaffe och trevliga människor. Vi på Rolf tackade för oss och styrde hemåt många upplevelser rikare.

De dagar vi var ute hade vi ett fantastiskt fint väder som sedan fortsatte hela sommaren.

Ett stort tack till alla trevliga personer som vi mötte på resan och till "Stora" som gjorde den möjlig. Vi återkommer gärna.

Hälsningar Rustan Werling

Ordf.

Att göra på Rolf

Under vintern planerar vi att montera den värmepanna som vi har tillverkat. Den kommer att sitta i maskinrummet och drivas med olja eller en elpatron. Det finns även en extra vattenslinga så vi kan ta tillvara värmen från motorns kylvatten när vi kör.

Vi planerar även att förse motorn med slutet kylsystem med en värmeväxlare för att minska rostrisken i kylmantlarna.

Vi har haft problem med att motorn, som alla tändkulemotorer vill släppa ut små oljedroppar ur skorstenen, inte så trevligt då vi har gäster med ljusa kläder ombord. Vi håller på och diskuterar olika lösningar på detta problem, t.ex. någon slags fälla i skorstenen. Vi skall även försöka färdigställa renoveringen av hytterna under styrhytten som vi påbörjade förra vintern.

Medlemsavgift.

Vi bifogar ett inbetalningskort för medlemsavgiften för 1998. Den är oförändrat 100 kr. De som redan betalat behöver naturligtvis inte betala något nu, men vi skickar med inbetalningskort till alla för enkelhetens skull. Glöm inte att ange avsändare eller medlemsnummer på talongen.

Slutligen vill vi tacka alla stödmedlemmar och alla andra som stött oss på olika sätt samt önska alla Godjul och ett gott Nytt År. .