Bogsertrossen

Utgåva 9 Nov. 1998

Informationsblad från "Föreningen för bevarandet av Bogserbåten rolf seffle"

Ett år sen sist.

Det har faktiskt gått ett helt år sen sist och det är dags att pränta ned vad som hänt. Sommaren inbjöd ju inte till båtturer precis men en del turer blev det trots allt.

Vi tog av täckningen i början av Maj. Motorn startade så lätt att det verkade som den hade varit igång dagen innan och inte för ett halvår sen.

Sedan putsades och fejades det och lite allmänt underhåll gjordes, målning mm, bl.a. däcket fick ett nytt lager med Benarolja. utflykt med "Tuppen"

Under sommaren körde vi en del företagsturer, de flesta till Floghall. Det dåliga vädret gjorde dock att flera bokade turer fick ställas in, lite synd då det ger en liten inkomst som kommer väl till pass till Rolfs underhåll och drift. Vi får hoppas på bättre väder nästa år.

Gjort på Rolf

Värmepannan är färdig och monterad på plats, dock ej inkopplad än. Värmeväxlaren är också i stor sett färdig och väntar på att monteras. Cyklonen i skorstenen monterades i våras och fungerade över förväntan. Inte en oljedroppe eller sotflaga har kommit på däck. En del nackdelar observerades dock. Bl.a. försvann det trevliga dunk-dunkt ljudet på tomgång .Rökringarna försvann de med. Det visade sig också att cyklonen gjorde för stort motstånd när vi körde full fart. Vi har nu planer på att tillverka en ny cyklon med de erfarenheter vi fått. Den skall vara något större samt sitta längre ner i skorstenen.

Inredningen av "Skepparhytten" och "Maskinisthytten" under styrhytten har kommit igång igen. Till dags dato är tak och skott klädda med panel samt en del skåp och garderober gjorda. Dörrposter och ingångsdörrarna är på plats samt kojerna påbörjade.

Vikingaveckan

Av Rustan Werling

Årets vikingavecka startade den 6 juli och för första gången var det start i Arvika alltså omvänt mot tidigare år.

Vi hade ingen bogsering till Arvika utan gick ensamma.

Som vanligt är det åtskilligt som skall inköpas och kontrolleras före start. Mat mm inköpes i lämplig mängd för de som skall vara besättning under resan.

Som tur är går det att komplettera i Arvika för det glöms alltid något.

Rolf skall också ha sin genomgång vad gäller bränsle, färskvatten med mera.

I maskinrummet börjar vi med att kontrollera bränsle i huvudtankarna samt pumpa över bränsle till dagtanken.

Smörjolja skall fyllas i smörjlådorna. Bottenkranarna för kyl och spolvatten skall öppnas.

Förhoppningsvis är trycklufts-tanken uppe i tryck, ca 20kg som behövs för att klara två startförsök. Står svänghjulet i rätt läge är det tid att ge ström till glödstiften.

Nu börjar det bli nervöst, alla står och lyssnar om man skall lyckas starta på första försöket. Går det ej hörs spydiga kommentarer. Det brukar finnas luft till ett andra startförsök men misslyckas även detta blir det till att starta den lilla hjälpmotorn som har en kompressor som kan ladda upp tryck.

För det mesta går det bra och det taktfasta dunkandet hörs.

Ljudet har, efter det att vi satte in cyklonen i skorstenen blivit tystare, kanske inte lika njutbart som före men bättre för oss ombord under långa transporter och det primära, vi blev av med oljestänket från skorstenen.

Vi var en besättning på fyra Nisse, Stina Rustan och Tabita som i en kall gryning startade från Sandviken mot Arvika.

I Arvika lade vi till vid kajen framför magasinen, tyvärr ställer kommunen upp sin scenvagn så vi kom lite i skymundan men trots detta hade vi många besök ombord. Det dök även upp en del övriga Rolf-medlemmar för att hjälpa till vid den kommande bogseringen av vikingabåtarna vid den senare färden mot Säffle och besättningen utökades med Bernt och Gunvor.

Kommunalråden i Arvika och Säffle dök upp och bjöd oss på mat som de hämtade från restaurangen. En gåva som vi mottog med stor tacksamhet efter den något torftiga skeppskosten.

I Arvika var det som vanligt uppträdande, utställningar i och utanför hamnmagasinet. Dagarna går fort p.g.a. att det är folk ombord som vill titta runt i båten och prata, en del har tidigare arbetat på Rolf.

Adrian med sin familj på sitt eget vikingaskepp kommer alltid med goda hembakta pajer mm. En ljuspunkt efter att ha ätit torra skeppsskorpor. Besättningen på Krampmacken från Gotland hade trailat till Arvika. Krampmacken har tidigare varit på långfärd långt söderut via floder i Ryssland och polen för att följa i vikingarnas spår till Konstantinopel. En strapatsrik färd, de hade mycket att förtälja.

Avfärden den 7 juli mot Hillringsberg som varit Rolfs hemmahamn under Billeruds tiden. Övernattning och mat på herrgården. Vaknade på morgonen i frisk nordostlig vind som ställt till lite skador på Krampmacken. Hillringsberg är tyvärr ingen bra hamn för mindre båtar men området och serveringen är värd ett besök.

Avgång den 8 juli mot Stavnäs för kaffe med dopp hos kyrkvaktmästarparet samt besök i kyrkan. Vi inväntade de seglande skeppen och gick till Högsäter för invigningen av Säffles nybyggda vikingaskepp Glad. Vi kunde inte ligga med Rolf i Högsäter utan gick till Nysäter och tog biltransport tillbaka till aktiviteterna i Högsäter.

Den 10 juli bogserade vi en bit men sedan måste vi jäkta med 9 knops fart till Säffle bl.a. för att medverka i radio. Skeppen seglade och rodde till Västeräng där de var bjudna på mat. Vi hämtade dem där för bogsering till Säffle.

I Säffle var kajerna fulla med folk det är alltid lika överraskande att så många är intresserade av skeppen, inte av oss givetvis, men även vi får ett varmt mottagande och får vara med på de olika aktiviteter som sker. Området vid Stenmagasinet var fullt av försäljare och då många är klädda i tidsenliga kläder så måste man säga att Säffle har lyckats skapa något som man hoppas blir bestående. Pia Proper med medhjälpare skall ha en eloge för sitt arbete. Lyckas de även med att få fler vikingaskepp så kommer succén att kunna fortsätta och Ni som inte varit i Säffle på vikingaveckan försök att komma.

Vi har lite dåligt samvete mot våra stödmedlemmar med att vi inte har kunnat ta Er med ut på kortare turer så mycket som vi velat men det är svårt att passa in beroende på väder mm. Vi har försökt vid Säfflemârten men det brukar vara kallt och blåsigt och därför blir det ofta inställt. Vid nästa vikingavecka kontrollera ev. anslag vid Rolf om turer.

Hälsningar från en av Rolfs besättning, numera pensionär.

Rustan.

Livräddning

Fredagen den 7:e Aug. var vi ombedda att vara med i TV-programmet "Vänern runt" (hette det så?) Med Bengt Alsterlind. Det var direkt-sändning från Duse. Vi skulle åka förbi udden vid ett visst klockslag för att synas i bakgrunden. När vi låg vid bryggan och inväntade rätt klockslag såg vi en roddbåt med två personer kom och rodde förbi ut mot Kvinnholmen. Vi observerade att båten låg ovanligt djupt med aktern men trodde det berodde på att tjejen som satt i aktern måste vara ovanligt tung. Efter ett tag var det någon som tittade ut mot Kvinnholmen och fick då se att båten plötsligt sjönk och dom ombordvarande hamnade i vattnet Efter två röda sekunder var vi på väg ut mot olycksplatsen och då vi visste att ingen av dom hade flytväst och det blåste en del förstod vi att det kunde vara bråttom. Vattentemperaturen var väl heller inget att skryta med denna sommar. Vi var framme på någon minut och kunde plocka upp de båda ungdomarna som kom från Tyskland. Grabben lyckades faktiskt rädda sin kamera som han höll över vattenytan hela tiden. Nåväl allt gick bra och vi förstod att det inte berodde på tjejens vikt att båten låg så djupt i vattnet utan den måste ha haft en läcka så att vatten kommit in mellan ytter och innerskrovet. Båten som var en hyrbåt försvann dock i djupet tillsammans med en del av ungdomarnas tillhörigheter.

Räddade med kameran i behåll.

Sen var det dags för TV-sändningen. Vi passerade udden på angivet klockslag men just då drabbades programmet av sändningsavbrott så Rolf syntes inte så mycket i rutan. På reprisen dan efter syntes dock Rolf lite mer.

Sunnanå Marknad

Fredagen 31 juli avgick vi med Rolf till Sunnanå. Det var Melleruds båtklubb som bjudit in oss att närvara vid deras första veteran och tändkuleträff som anordnades i samband med Sunnanå Marknad som hålls den första lördagen i augusti varje år. Besättning denna gång var Gunvor o Bernt, Ewa o Kent, Nisse samt Sture. Stina o Eva kom med bil. Vi hade faktiskt riktigt fint väder på överfarten även om det blåste lite grann. Vi hade Kents lilla Vänersnipa med en Lidan tändkulemotor på släp så vi drog oss upp mot Tösselanna för att få lite lä. Snipan vakade dock fint och resan gick fint. När vi anlände Sunnanå och lade till vid reserverad plats vid stora bryggan möttes vi av två andra Rolf-medlemmar som var där med egna båtar. Det var Staffan och Krister Kullander. Krister har ju också tändkulemotor i sin båt Pina så han låg vid den reserverade bryggan.

Bryggan i Sunnanå.

Rolf i Sunnanå.

På lördag morgon så började det att anlända veteranbilar och motorcyklar en veterantraktor samt en del stationära tändkulemotorer samt ett gammalt tröskverk. Det kom också flera tändkulebåtar i väldigt varierande skick, allt från "möbler" till "under renovering". (Snällt sagt) Dom hade alla gemensamt att dom tuffa och rök och väckte ett enormt intresse. Kents snipa (båten) hade inget namn så efter en del diskuterande så döptes båten till Gulli. På kvällen fick vi se något märkligt, det såg ut som en flygande holländare ute på sjön. Det var någon som hade riggat upp belysning i form av en segelskuta på en båt och kom farande nästan ljudlöst ute på sjön, nästan lite spöklikt. Man har även som tradition att tända marschaller ute på holmarna utanför Sunnanå på kvällen första Lördagen i Augusti, mycket vackert och effektfullt. 

 

 

.

Slutligen vill vi tacka alla stödmedlemmar

och alla andra som stött oss på olika sätt samt

önska alla en God fortsättning på det nya året. . .

Besättningen på ROLF genom Kent Olsson tel 0533-12780.

Till "BOGSERTROSSEN" nr 10.

Tillbaka?