Bogsertrossen

Utgåva 6, December 1996

INFORMATIONSBLAD FRÅN "FÖRENINGEN FÖR BEVARANDET AV BOGSERBÅTEN ROLF SEFFLE"

Sommaren -96.

Då var det högtid att sammanfatta sommarens aktiviteter för Rolf. Första turen för året gick till Nysäter. Vi hade bjudit med flickorna och pojkarna från yrkesskolan som tack för att dom hjälpt oss med att sy dynor till aktersalongen och förpiken. Även ett bord till aktersalongen fick vi hjälp att tillverka.

Nästa tur gick till Floghall, (Säffle Motorbåtsklubbs klubbholme) då hade vi kommunfolk samt landshövdingen för Älvsborgs län, K. Å. Johansson med oss.

Lidköpingsresan.

Fredagen den 14:e Juni avgick vi till Lidköping, för att närvara vid festligheter i samband med invigningen av det nya Vänermuseet samt Lidköpings stads 550 års jubileum. Strålande väder men en frisk nordlig vind gjorda att vi fick lite låringsjö över Ekefjorden. Rolf började rulla en del, men efter att vi ändrat kursen några grader gick det betydligt lugnare. Ett femtontal segelskutor från både ost och västkusten samt Vänern hade samlats i hamnen. På Lördagen var båtarna öppna för allmänheten och vi visade Rolf. Vi hade många besökare hela tiden och blev intervjuade i lokalradion. Det var en grann syn att se alla dessa fint renoverade gamla skutor i hamnen, och man kunde tänka sig hur det kunde ha sett ut förr när nästan alla transporter gick sjövägen. På Söndag förmiddag var det dags att påbörja hemfärden. Första etappen gick förbi det vackra Läckö slott genom Ekens skärgård till Trellevarvet där vi stannade för att äta lunch. Medan de av oss som inte är så intresserade att titta på gammalt skrot och dylikt, stannade ombord och gjorde i ordning maten, gick resten iland för att studera omgivningen. Det fanns en hel del att se, bl.a. den gamla Vänerskutan "Mina" som Vänermuseet håller på att renovera. Mycket var gjort, men det återstår väldigt mycket. Mina är byggd vid Fågelö gård på Torsö redan år 1876, och var på sin tid ansedd som "Vänerns vackraste fartyg". Efter att ha intagit lunchen på däck, fortsatte hemfärden via Navens Fyr tvärs över Dalbosjön mot Säffle.

Den 17:e Juni gjorde vi en kvällstur med personalen från Börjeson&Larson i Säffle, som tack för de fina priserna dom skänkte till vårt lotteri. Meningen var att vi skulle gå till Floghall, men då regnskurarna hängde i luften så stannade vi istället vid Duse brygga där förtäring intogs under taket vid bryggan. Hemfärden blev något blöt (ovanifrån) men humöret var det inget fel på och vi fick samtidigt testat att det gick att sitta tolv personer runt bordet i aktersalongen.

Vikingaveckan .

Måndagen den 8:e Juli började vikingaveckan som för vår del innebar att vi gick till Duse för att möta vikingaskeppen. Efter frukost på Duse eskorterade vi skeppen till Säffle. I år var det "Sigrid Storråda" från Lidköping, "Viking Plym" från Stockholm samt Arvikas egen "Tor Viking". Festligheter i Säffle under Mån. och Tisdagen med bl.a. en "Vikingaolympiad" där Rolf hade ett lag med. Vi vann inte i år heller trots stark suport från Rolfs damer, som blev utnämnda till "Säffles värsta hulliganer". Även i år var en av grenarna att dikta i hop en vers i anknytning till vikingaveckan. Här följer lag Rolfs bidrag.

Skepp.

Bogserbåten Rolf uppför älven stånkar

när han på vikingaskeppen kånkar

Vid Kroksta vi stoppa

för hövding Halvar skall hoppa

Han kom ombord även i år

utan blöta tår

På kajen i Vikingastaden

gör vi oss beredda för olympiaden

Må bäste man vinna

även om vi blandat in nån kvinna

Domaren må drivat till sin spets

men vi vinner på bättre hets.

Onsdag morgon var det dags för avfärd mot Arvika. Med oss hade vi Viking Plym och Tor Viking. Sigrid Storråda hade återvänt mot Lidköping redan på Måndagskvällen. Dagen började med regn och blåst, men det klarnade upp fram på dagen. Vikingaskeppen tog natthamn vid Stavnäs och Rolf övernattade i sin gamla hemmahamn Hillringsberg. Vågbrytaren vilken innanför Rolf hade legat säkert för alla vindar hade dock rasat ihop, men en betongbrygga fanns kvar där vi kunde förtöja. Nästa dag gick färden vidare mot Arvika med ett kortare stopp i Bergsviken i Glava. Även i Arvika var det ordnat med en del festligheter i Vikingastil. En del av Rolfs besättning fick prova på att ro och segla med Viking Plym. Vi återgäldade med att bjuda Viking Plyms besättning på en tur med Rolf. Efter ett par mycket trevliga dagar i Arvika återvände vi på Lördagen mot Säffle.

Rolf på Hönö -96

Västkustresan.

Den 20:e Juli avgick Rolf mot Västkusten. Första natthamn blev Köpmannahamn utanför Köpmannebro. Där kunde vi beskåda de gamla Dalslands kanalbåtarna Alex Halling och Katrine. Nästa dag fortsatte vi mot Trollhättan där vi slussade och tog natthamn nedanför slussarna vid Åkersvass. Till Göteborg kom vi på eftermiddagen den 22:a. Vi lade till vid Lilla Bommen, akter om barken Viking som numera fungerar som hotell och restaurang. Efter en god middag på Viking, fortsatte vi nästa dag till Rörö. Nästa dag gick färden vidare genom den vackra Albrektsunds kanal till Marstrand. Där hamnade vi mitt i smeten bland båtar i miljonklassen. Rolf väckte dock uppmärksamhet även där, som överallt dit vi kom. Efter en natt i Marstrand vände vi stäven söderut igen och gjorde strandhugg på Björkö och Öckerö innan vi gick till Hönö. Där lade vi till vid Fiskemuseet inte långt från Rolfs gamla hamnplats på Hönö. På fiskemuseet fick vi se en videofilm med Rolf när hon bogserade förskeppet från en upphuggen fiskebåt som nu ingår i museet. Ryktet om att Rolf var på Hönö spreds snart och snar hade "hela Hönö" varit nere vid hamnen och kontrollerat hur vi hade lyckats med renoveringen. Efter tre trevliga dagar på Hönö var det dags för att påbörja hemfärden, nu med en delvis utbytt besättning. Efter övernattning i Trollhättan var vi snart uppe i Vänern igen.

Hösten.

Under hösten har vi gjort ytterligare några turer till Floghall, samt en tur på Harefjorden med en födelsedagsjubilar. En tur till Nysäter en senhöst dag med kommunfolk har även gjorts. Tyvärr kom bara två stycken fast vädret var fint.

Säfflemârten.

Att visa Rolf på Säfflemârten har blivit en tradition, så även i år. Man tycker snart att alla Säfflebor har varit och besett Rolf, men fortfarande kommer många intresserade, både Säfflebor och marknadsbesökare från alla håll. Det är alltid trevligt att få höra kommentarer om båten och kanske nån historia om båten eller om någon som arbetat på Rolf.

Under vintern.

När detta skrivs ( i Dec. ) så är Rolf täckt för vintern. Planerna inför vintern är att vi skall försöka hinna renovera hytterna under styrhytten. Vi kommer att plocka ur all träinredning och rostskydda skrovet och måla. Sedan kommer hytterna att byggas upp igen så likas originalet som möjligt. Där så är lämpligt kommer vi att använda oss av material från de gamla hytterna. Vi kommer även att göra viss översyn på motorn, bl.a. kommer ett vattenläckage från bakre cylindern att åtgärdas. När detta är gjort återstår pentryt och styrhytten som också behöver en grundlig översyn. Om vi hinner detta i år, återstår dock att se.

Internet.

Som alla publikationer med självaktning så återfinns numera även BOGSERTROSSEN på nätet. Gå till Säffle Marinmotor Museums hemsida med adressen : http://home2.swipnet.se/~w-22815/ Klicka sedan på bogserbåten Rolf och sedan på det nummer av Bogsertrossen Du vill läsa. Även en del fakta om Rolf kommer att finnas.

Vi önska alla Stödmedlemmar och andra en God fortsättning på det nya året.

"Föreningen för bogserbåten Rolfs bevarande Seffle."