BOGSERTROSSEN


Informationsblad från "Föreningen för bevarandet av bogserbåten Rolf Seffle"

Utgåva 4,oktober 1995


Säffle Mârten -95

Säffle Mârten i år började med en regnig Fredag. Vi kastade loss förtöjningarna vid Sandviken vid halv nio snåret och lade till vid Tullnäbban en halvtimme senare. Det var dock mycket folk i farten och många kom vägen förbi Rolf och tittade och pratade en stund. Nytt för i år var att vi hade ordnat med ett lotteri som följande företag hade skänkt fina priser till. Börjeson & Larson AB Säffle Elektriska AB Br. Thörner Godishuset Radiocentralen Henriks Färghus AB Färgtema Färg & Tapettjänst AB Arnes Partilager AB OK Säffle Lotterna gick som smör i solsken och på Lördag eftermiddag återstod endast några hundra, av tvåtusen lotter. Alla besökare tyckte vi hunnit med mycket på bara ett år och någon trodde inte att det var samma båt vi visade upp. Vi sög till oss allt beröm som läskpapper.På Lördagen var vädret bättre och vi kunde köra utlovade turer med stödmedlemmar. Två turer upp till Harefjorden och tillbaks blev det. Dessa var mycket uppskattade även om det blåste lite kallt. Vi kommer även till sommaren köra någon (några) turer med stödmedlemmar.

Den otroliga historien om Rolfs tillverkningsskylt.

När vi köpte Rolf saknades varvsskylten i båten. En av medlemmarna i Rolf, (Rustan Werling) hade dock en skylt från en okänd båt från Thorskogs varv (där Rolf är byggd). Den hade han sittande som prydnad i sin egen fritidsbåt som faktiskt är tillverkad på samma plats där Thorskogs varv låg. Han fick skylten av sin far som hade haft den i sin ägo under åtskilliga år. Vi tänkte att kunde vi bara få fram tillverkningsnumret på Rolf, så kunde vi låta gjuta av skylten samt ändra numret t ill det rätta. Problemet var bara att få fram det. Jag var i kontakt med Sjöfartsmuseet i Göteborg, som har en del papper från Thorskogs varv men dom kunde inte hjälpa oss.

Jag skrev då till tidningen Länspumpen och frågade deras läsare om någon kunde hjälpa oss. Samma kväll som tidningen hade kommit ut ringde en person som själv hade en båt byggd på Thorskog, Motorfartyget "Svanefjord". Genom att han visste numret på sin egen båt och hade en lista från varvet med deras byggen , kunde han räkna bakåt och kom då fram till att Rolf måste ha nr 178. Jag tyckte det verkade bekant, det kunde väl inte ....? Jag ringde Rustan och frågade. Han kom heller inte ihåg exakt vad han hade för nummer på sin skylt, men skulle åka ner till båtskjulet nästa morgon och se efter. Morgonen därpå ringde Rustan och sa att numret på hans skylt var 178 !!!! Alltså det var Rolfs skylt han hade haft sittande i sin båt under alla år. De följande dagarna fick jag bekräftat från ytterligare läsare av Länspumpen att Rolfs tillverkningsnummer verkligen är 178. Hur skylten från Rolf hamnat hos Rustans far är dock höljt i dunkel, Rustans släktingar har dock arbetat på Thorskogs varv.

Sommarens aktiviteter.

Efter "Vikingaveckan" Behövde både Rolf och vi vila ett tag, dock var det en hel del jobb med att städa upp kring slip-platsen. Det såg faktiskt ut som ett slagfält efter sjösättningen. Några turer ut till Floghall har det blivit, samt en tur till Åmål, där vi bevittnade en TV-utsändning från kajen. Vi var även och visade upp Rolf under Nysätersmârten. Mycket folk ombord även där.

Det fortsatta arbetet.

Under hösten har en rostfri färskvattentank på ca 200 liter installerats under durken i aktersalongen. Vi har även haft en alu-arbetare till hjälp, Bertil Ottersten som inrett förpiken och i skrivande stund håller på att inreda aktersalongen.

Vinteride

Vi har under några helger byggt en demonterbar ställning över båten så vi skall kunna arbeta ombord oberoende av väder och vind. Denna har vi sen täckt med presseningar. Motorn har vinterkonserverats med avtappning av kylvatten m.m.

Kommande arbeten.

När förpiken och aktersalongen är klara så står troligen toaletten i tur. Vi har tänkt göra denna i ett hörn av maskinrummet. Det blir en elektriskt spolande toa med en septiktank. Även en dusch hade vi tänkt få plats med. Sedan står styrhytt och pentryt itur och därefter hytterna under styrhytten. Hur mycket av detta vi hinner i vinter får vi se.

Planer inför nästa sommar.

Får vi bara klartecken från Trollhätte Kanal så kommer vi att bygga en brygga till Rolf, strax ovanför stenkajen vid medborgarhuset. Meningen är att Rolf skall ha sin hemmahamn där, och påminna om gamla tider då det var liv och rörelse på älven. En tur till Lidköping i Juni månad är också under planering. Lidköpings Hantverks och Sjöfartsmuseum inviger sitt nya museum då och Lidköpings stad jubilerar så en del festligheter i hamnen kommer att äga rum. Bl.a. kommer man att få besök av åtskilliga museala båtar.

Kent Olsson tel: 0533-12780

Nästa nr?

Tillbaka?